strategic

Friday 25 January 2013


Dear Reader

This questionnaire is being distributed to all secondary schools across Kelantan. The purpose of the study is to evaluate the extent to which strategic planning practiced in schools. This research will investigate how each school has formulated and implemented its strategic plan in order to improve their school performance.

All the information on the completed questionnaires will be treated in the strictest confidence, and neither your name nor that of your institution will be mentioned in the report.

To get the most accurate and comprehensive picture possible of how your institution is practising strategic planning, your contribution to this research is vital. Please take a few minutes of your time to answer the following questions. I am looking forward to seeing your response and thank you in advance for your help and time.

 

Yours sincerely,

 

Muhamad Bustaman Abdul Manaf


 


Dear Reader

Soal selidik ini sedang diedarkan kepada semua sekolah menengah . Tujuan kajian ini adalah untuk menilai sejauh mana perancangan strategik yang diamalkan di sekolah-sekolah. Penyelidikan ini akan menyiasat bagaimana setiap sekolah telah merumuskan dan melaksanakan pelan strategik dalam usaha untuk meningkatkan prestasi sekolah mereka.

Semua maklumat mengenai soal selidik yang lengkap akan dirawat dalam sulit, dan nama anda mahupun institusi anda tidak akan disebut dalam laporan itu.

Untuk mendapatkan gambaran yang paling tepat dan menyeluruh mungkin bagaimana institusi anda mengamalkan perancangan strategik, sumbangan anda untuk kajian ini adalah penting. Sila mengambil beberapa minit masa anda untuk menjawab soalan-soalan berikut.

 


 

Section One: Personal Information


 

Please provide the following information about your school and yourself by completing the blank and checking the appropriate box.

 

1.   Nama: (tidak wajib)_______________________________________________

2.   Nama sekolah:__________________________________________________

3.   Pengalaman berkhidmat :

 

1-5 tahun
 
6 - 10 tahun
 
11 - 15 tahun
 
16 - 20 tahun
 
melebihi 20 tahun
 

 

4.   Pengalaman berkhidmat di sekolah sekarang:

1-5 tahun
 
6 - 10 tahun
 
11 - 15 tahun
 
16 - 20 tahun
 
melebihi 20 tahun
 

 

5.    Kelayakan akedemik:                                   

           

Kedoktoran (PhD) (Bidang Penghususan:
 
Sarjana (Bidang Penghususan:
 
Sarjana Muda (Bidang Penghususan:
 
Diploma (Bidang Penghususan:
 
 
 

 

 

6.  Sila memberi  tiga kursus/ latihan bidang berkaitan pengurusan strategik atau perancangan strategik  terutamanya yang telah dihadiri

 

 
Name of the courses
Date
1
 
 
 
2
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 
Section 2:  STRATEGIC MANAGEMENT SYSTEM PRACTICES

 

For each question (or statement) below, circle only one number (from 1 to 7) that best describes your evaluation of the statement.

 

As you respond to the statement below, please think about your current experiences on strategic management system practices in your school.

 

Strongly Disagree
 
Strongly
Agree
1
2
3
4
5
6
7

 

2.1        Strategy Formulation (Formulasi Strategi)

 

2.1.2   Government Mandate and Mission Statement

 

 

a.       

 

 

 

b.         A school mission statement telling what the school does (reason for existence) for whom at the beginning of a strategic plan              1     2     3     4     5     6     7 


Kenyataan misi sekolah menjelaskan apa yang dilakukan oleh sekolah (sebab kewujudan) dan untuk siapa di permulaan dokumen pelan strategik

 

c.       The entire teachers and staffs understand and give full support to the implementation of school mission.                                                                1     2     3     4     5     6     7 

 Keseluruhan warga sekolah memahami dan memberi sokongan penuh kepada pelaksanaan misi sekolah.


 

d.        It was reviewed or updated every year.                              1     2     3     4     5     6     7 

           Ia telah disemak atau dikemaskini setiap tahun.

 

 

 

2.1.2  Vision Statement  (Pernyataan Visi)                                                                                                                                                                                                   

a .      The vision statement clarify where and what the school wants to be in the future         1     2     3     4     5     6     7 

Pernyataan visi menjelaskan di mana dan apa sekolah mahu jadi /berada pada masa akan datang

 

 

b.  The vision statement relevant to the school’s core business and government mandate (law and regulation)                                                  1     2     3     4     5     6     7 

      Pernyataan wawasan  dibina mempunyai perkaitan dengan dasar dan peraturan Kerajaan dan juga kerja utama sekolah.

 

c.  The entire teachers and staffs understand  the school vision or school future aspiration.                                                                                 1      2     3     4     5    6     7            

Keseluruhan guru-guru dan kakitangan memahami visi atau sekolah aspirasi masa depan sekolah

 

d.  The entire school members give full support to achieve this vision statement.                                                                             1     2     3     4     5     6     7 

       Keseluruhan warga sekolah memberi sokongan penuh untuk mencapai hasrat dalam kenyataan visi tersebut.

 

 

e.   It was reviewed or updated every year                                    1     2     3     4     5     6     7 

      Ia telah disemak atau dikemaskini setiap tahun.

                                                                                                                         

 

 

2.1.3  Understanding Values

 

a.       My school defined a set of value statements                       1     2     3     4     5     6     7 

          Sekolah saya menyediakan satu penjelasan lengkap terhadap pernyataan nilai-nilai sekolah

 

b.      They were updated of discussed formally every year.       1     2     3     4     5     6     7 

         Ia telah disemak atau dikemaskini setiap tahun.

 

c.      The entire teachers and staffs understand and give full support to the school principals or values.                                                              1     2     3     4     5     6     7 

       Keseluruhan warga sekolah memberi sokongan penuh untuk melaksanakan prinsip at.u nilai sekolah

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.4  Analysis Environment

 

a.      My school conducted formally and systematically the external environment analysis to identify key opportunities and threats or challenges to the school as part of strategic planning processes.                                                      1     2     3     4     5     6     7 

 

Sekolah saya menjalankan secara formal dan sistematik analisis persekitaran luaran untuk mengenal pasti peluang dan ancaman atau cabaran persekitaran luar kepada sekolah sebagai sebahagian daripada proses perancangan strategik.

 

         

b.      My school conducted formally and systematically the internal environment analysis to identify key strengths and weaknesses as part of strategic planning processes                                                                                                      1     2     3     4     5     6     7

 

          Sekolah saya menjalankan secara formal dan sistematik analisis persekitaran dalaman untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan dalaman sekolah sebagai sebahagian daripada proses perancangan strategik

 

c.      My school used these types of environmental analysis tools during developing the strategic plan:

Sekolah saya menggunakan alat analisis jenis tersebut alam mejalankan analisis persekitaran untuk membina pelan strategik

 

          1. SWOT/SWOC  analysis (strength, weaknesses, opportunities, threat or challenges)                                                                            1     2     3     4     5     6     7

SWOT / SWOC Analisis (kekuatan, kelemahan, peluang, ancaman atau cabaran)

 

          2. PESTEL analysis (political, economy, social, technology, environment, law and regulation)                                                                             1     2     3     4     5     6     7

Analisis PESTEL (politik, ekonomi, sosial, teknologi, alam sekitar, undang-undang dan peraturan)

 

          3. Critical success factor analysis                                        1     2     3     4     5     6     7

          Analisis faktor kejayaan kritikal

  

          4. Portfolio analysis                                                               1     2     3     4     5     6     7

          Analisis Portfolio

 

          5. Stakeholders’ analysis                                                      1     2     3     4     5     6     7

          Analysis Pemegang Taruh

 

          6. Value chain analysis                                                         1     2     3     4     5     6     7

          Analisis rantaian nilai

 

          7. Gap analysis                                                                     1     2     3     4     5     6     7

          Analisis Jurang

 

          8. Porter’s- 5 factors analysis                                               1     2     3     4     5     6     7

          Analisis Porter -5 Faktor

 

9. Cost-benefit analysis                                                         1     2     3     4     5     6     7

          Analisis kos faedah

 

10. Benchmarking,                                                                1     2     3     4     5     6     7

Penandaarasan

 

11. others. (Please specify………………………………)     1     2     3     4     5     6     7

Lain-lain ( Sila nyatakan………………………………….)

 

 

         

2.1.5   Understanding Strategic Issues that Influence the    School Performances
Memahami Isu Strategik yang Mempengaruhi Prestasi Sekolah

 

a.      The rate of understanding of strategic issues that influence the achievement of school vision and mission among school members is very high.     1     2     3     4     5     6     7 

          Kadar pemahaman isu-isu strategik yang mempengaruhi pencapaian visi dan misi sekolah di kalangan anggota sekolah adalah sangat tinggi.

b.      The strategic issues were used to formulate the strategic goals or strategic focus areas                                                                                     1     2     3     4     5     6     7 

          Isu-isu strategik telah digunakan untuk merumuskan matlamat strategik atau bidang fokus strategik

 

c.      There are no more than five key success factors or strategic goals selected      1     2     3     4     5     6     7 

          Terdapat tidak lebih daripada lima faktor kejayaan utama atau matlamat strategik yang dipilih

 

 

2.1.6  Establish Long Term Objectives and KPIs

Mewujudkan Objektif Jangka Panjang dan KPI (Petunjuk Prestasi Utama)

 

a.      My school established long term objectives (minimum 3 years)  to achieve school vision and mission                                                                  1     2     3     4     5     6     7 

       Sekolah saya menetapkan objektif jangka panjang (minimum 3 tahun) untuk mencapai visi dan misi sekolah

 

b.      Strategic objectives were map/link with mission and vision clearly before translate into actions (strategic initiative)                                             1      2     3     4     5     6     7                                                                                              

Objektif strategik telah peta / link dengan misi dan visi jelas sebelum diterjemahkan ke dalam tindakan (inisiatif strategik)

 

c.       The key performance indicators (KPIs) and development of performances target were established that also used to monitored and evaluated the achievement of objectives.                                                                              1     2     3     4     5     6     7

           Petunjuk prestasi utama (KPI) dan pembangunan sasaran persembahan telah ditubuhkan yang turut digunakan untuk dipantau dan dinilai pencapaian objektif

                                                                                                       

d.      The Metrics (KPI) and performance targets are linked back to overall strategic objectives, mission and vision                                                 1      2     3     4     5     6     7 

Pengukuran Metrik (KPI) dan sasaran prestasi dikaitkan dengan pencapaian objektif, misi dan visi

 

 

2.1.7  Generate Strategies and Action Plan

         

a.      The strategy or initiative development process is discussed coherently, objectivesly and openly disseminated                                                      1     2     3     4     5     6     7 

Proses pembangunan strategi atau inisiatif dibincangkan logik, objektif dan disebarkan secara terbuka

 

 

b.      All teachers know and involved in developing our school strategy, how it’s to be executed and how their day-to-day work contributes to school performances     1     2     3     4     5     6     7 

Semua guru tahu dan terlibat dalam membangunkan strategi sekolah kami, bagaimana ia akan dilaksanakan dan bagaimana kerja seharian mereka menyumbang kepada peningkatan prestasi sekolah

 

c.       Goals, objectives and strategies are cascaded down throughout all units and levels of the school.                                                                             1     2     3     4     5     6     7 

Matlamat, objektif dan strategi disebarkan ke seluruh peringkat sekolah

 

d.      All strategies are translated into a set of action plan with clear responsibility person, time for implementation and  key performance indicators (KPI) to each activities or project  to track the success                                                  1     2     3     4     5     6     7 

          Semua strategi diterjemahkan ke satu pelan tindakan dengan menyatakan tindakan/projek, individu yang tanggungjawab, masa untuk pelaksanaan dan petunjuk prestasi utama (KPI) untuk setiap aktiviti atau projek untuk menjejaki kejayaan

         

e.       Action plans are communicated and deployed through the school to the all appropriate personnel to implement it                                     1     2     3     4     5     6     7 

         Pelan tindakan disampaikan dan ditugaskan  kepada semua kakitangan yang sesuai untuk melaksanakannya                                                                          

 

f.      The budgeting and human resource planning processes are

        linked to the overall planning process.                                     1     2     3     4     5     6     7 

          Pelan belanjawan dan  perancangan pembangunan sumber manusia dikaitkan dengan keseluruhan proses perancangan

 

 

2.2.1   Strategic Plan Document

 

Please rate your school strategic plan document through the following evaluation criteria:

Sila nilai dokumen pelan strategik sekolah anda melalui kriteria penilaian yang berikut:

 

a.      Formality:  My school strategic plan is formally documented (including all parts of a strategic plan document)                                                      1     2     3     4     5     6     7

          Formaliti: pelan strategik sekolah saya secara rasmi didokumenkan (termasuk semua bahagian dokumen pelan strategik)

 

b.       Clarify: The strategic objectives and strategies in the strategic plan are clearly stated                                                                                              1     2     3     4     5     6     7

Kejelasan: objektif strategik dan strategi dalam pelan strategik dinyatakan dengan jelas

 

c.       Measurability: The strategic objectives are measurable (having KPI) and can also monitored and evaluated                                                      1     2     3     4     5     6     7

          Pengukuran: objektif strategik boleh diukur (mempunyai KPI) dan juga boleh dipantau dan dinilai

 

d.       Objectivity: The desired outcomes are clearly and understood as stated in statement of strategic objectives                                                           1     2     3     4     5     6     7

          Objektiviti: Hasil yang diingini adalah jelas dan difahami seperti yang dinyatakan di dalam penyata objektif strategik

 

e.       Coverage: The strategic objectives in the strategic plan cover all the critical factors identified in the analysis phase                                             1     2     3     4     5     6     7

          Liputan: objektif strategik dalam pelan strategik merangkumi semua faktor-faktor kritikal yang dikenal pasti dalam fasa analisis

 

f.       Openness: The strategies in my school strategic plan are openly disseminated and not hidden                                                                 1     2     3     4     5     6     7

          Keterbukaan: strategi dalam pelan strategik sekolah saya secara terbuka disebarkan dan tidak tersembunyi

 

g.       Consistency vs flexibility: In my school, strategic consistency is more important than strategic flexibility                                                         1     2     3     4     5     6     7 

         Ketekalan vs fleksibiliti: Di sekolah saya, konsisten strategik adalah lebih penting daripada fleksibiliti strategik

No comments:

Post a Comment