Dear
Reader
This questionnaire is being
distributed to all secondary schools across Kelantan. The purpose of the study
is to evaluate the extent to which strategic planning practiced in schools.
This research will investigate how each school has formulated and implemented
its strategic plan in order to improve their school performance.
All the information on the
completed questionnaires will be treated in the strictest confidence, and
neither your name nor that of your institution will be mentioned in the report.
To get the most accurate and
comprehensive picture possible of how your institution is practising strategic
planning, your contribution to this research is vital. Please take a few
minutes of your time to answer the following questions. I am looking forward to
seeing your response and thank you in advance for your help and time.
Yours
sincerely,
Muhamad
Bustaman Abdul Manaf
Dear
Reader
Soal
selidik ini sedang diedarkan kepada semua sekolah menengah di seluruh Kelantan.
Tujuan kajian ini adalah untuk menilai sejauh mana perancangan strategik yang
diamalkan di sekolah-sekolah. Penyelidikan ini akan menyiasat bagaimana setiap
sekolah telah merumuskan dan melaksanakan pelan strategik dalam usaha untuk
meningkatkan prestasi sekolah mereka.
Semua
maklumat mengenai soal selidik yang lengkap akan dirawat dalam sulit, dan nama
anda mahupun institusi anda tidak akan disebut dalam laporan itu.
Untuk
mendapatkan gambaran yang paling tepat dan menyeluruh mungkin bagaimana
institusi anda mengamalkan perancangan strategik, sumbangan anda untuk kajian
ini adalah penting. Sila mengambil beberapa minit masa anda untuk menjawab
soalan-soalan berikut.
Section
One: Personal Information
Please provide the
following information about your school and yourself by completing the blank
and checking the appropriate box.
1. Nama: (tidak wajib)_______________________________________________
2. Nama sekolah:__________________________________________________
3. Pengalaman berkhidmat :
1-5
tahun
|
|
6
- 10 tahun
|
|
11
- 15 tahun
|
|
16
- 20 tahun
|
|
melebihi
20 tahun
|
|
4. Pengalaman berkhidmat di sekolah sekarang:
1-5
tahun
|
|
6
- 10 tahun
|
|
11
- 15 tahun
|
|
16
- 20 tahun
|
|
melebihi
20 tahun
|
|
Kedoktoran
(PhD) (Bidang Penghususan:
|
|
Sarjana
(Bidang Penghususan:
|
|
Sarjana
Muda (Bidang Penghususan:
|
|
Diploma
(Bidang Penghususan:
|
|
|
|
6. Sila memberi tiga kursus/ latihan bidang berkaitan pengurusan
strategik atau perancangan strategik terutamanya yang telah dihadiri
|
Name of the courses
|
Date
|
1
|
|
|
2
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
Section
2: STRATEGIC MANAGEMENT SYSTEM PRACTICES
For each question (or
statement) below, circle only one number (from 1 to 7) that best describes your
evaluation of the statement.
As you respond to the
statement below, please think about your current experiences on strategic
management system practices in your school.
Strongly Disagree
|
|
|
|
Strongly
Agree
|
||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
2.1 Strategy Formulation (Formulasi Strategi)
2.1.2 Government Mandate and Mission Statement
a.
b.
A school mission statement
telling what the school does (reason for existence) for whom at the beginning
of a strategic plan 1
2 3 4
5 6 7
Kenyataan misi sekolah menjelaskan apa yang dilakukan oleh sekolah (sebab kewujudan) dan untuk siapa di permulaan dokumen pelan strategik
c. The entire teachers and staffs
understand and give full support to the implementation of school mission. 1 2
3 4 5
6 7
Keseluruhan warga sekolah
memahami dan memberi sokongan penuh kepada pelaksanaan misi sekolah.
d. It was reviewed or updated every year. 1 2
3 4 5
6 7
Ia telah disemak atau dikemaskini setiap tahun.
2.1.2 Vision Statement (Pernyataan Visi)
a
. The vision statement clarify where and what
the school wants to be in the future 1 2 3 4 5 6 7
Pernyataan visi menjelaskan
di mana dan apa sekolah
mahu jadi /berada pada masa akan datang
b. The vision statement relevant to the school’s
core business and government mandate (law and regulation) 1 2 3 4 5 6 7
Pernyataan wawasan dibina mempunyai perkaitan
dengan dasar dan peraturan Kerajaan dan juga kerja utama sekolah.
c. The
entire teachers and staffs understand
the school vision or school future aspiration. 1
2 3 4
5 6 7
Keseluruhan guru-guru dan kakitangan
memahami visi atau
sekolah aspirasi masa depan sekolah
d. The entire school members give full support to achieve this vision statement. 1 2 3 4 5 6 7
Keseluruhan warga sekolah memberi sokongan penuh
untuk mencapai hasrat dalam kenyataan visi tersebut.
e. It was
reviewed or updated every year 1 2 3 4 5 6 7
Ia telah disemak atau dikemaskini setiap tahun.
2.1.3 Understanding Values
a. My school defined a set of value
statements 1 2 3 4 5 6 7
Sekolah saya menyediakan satu penjelasan
lengkap terhadap pernyataan nilai-nilai sekolah
b. They were updated of discussed formally
every year. 1 2 3 4 5 6 7
Ia telah disemak atau dikemaskini setiap tahun.
c. The entire teachers and staffs understand and give full support
to the school principals or values. 1 2 3 4 5 6 7
Keseluruhan
warga sekolah memberi sokongan penuh
untuk melaksanakan prinsip at.u nilai sekolah
2.1.4 Analysis Environment
a. My school conducted formally and
systematically the external environment analysis to identify key opportunities
and threats or challenges to the school as part of strategic planning
processes. 1 2 3 4 5 6 7
Sekolah saya menjalankan
secara formal dan sistematik analisis
persekitaran luaran untuk mengenal pasti
peluang dan ancaman atau cabaran persekitaran luar kepada sekolah
sebagai sebahagian daripada proses perancangan strategik.
b. My school conducted formally and
systematically the internal environment analysis to identify key strengths and
weaknesses as part of strategic planning processes 1 2 3 4 5 6 7
Sekolah saya menjalankan secara
formal dan sistematik analisis persekitaran
dalaman untuk mengenal pasti kekuatan
dan kelemahan dalaman sekolah sebagai sebahagian daripada proses perancangan strategik
c. My school used these types of environmental
analysis tools during developing the strategic plan:
Sekolah saya menggunakan alat analisis jenis tersebut
alam mejalankan analisis persekitaran
untuk membina pelan
strategik
1. SWOT/SWOC analysis (strength, weaknesses,
opportunities, threat or challenges) 1 2
3 4 5
6 7
SWOT / SWOC Analisis (kekuatan,
kelemahan, peluang, ancaman atau cabaran)
2. PESTEL analysis (political,
economy, social, technology, environment, law and regulation) 1 2
3 4 5
6 7
Analisis PESTEL (politik, ekonomi, sosial, teknologi, alam sekitar,
undang-undang dan peraturan)
3.
Critical success factor analysis 1 2
3 4 5
6 7
Analisis faktor kejayaan kritikal
4. Portfolio analysis 1 2
3 4 5
6 7
Analisis Portfolio
5. Stakeholders’ analysis 1 2
3 4 5
6 7
Analysis Pemegang
Taruh
6. Value chain analysis 1 2
3 4 5
6 7
Analisis rantaian nilai
7. Gap analysis 1 2
3 4 5
6 7
Analisis Jurang
8. Porter’s- 5 factors analysis 1 2
3 4 5 6
7
Analisis Porter -5
Faktor
9.
Cost-benefit analysis 1 2
3 4 5
6 7
Analisis kos faedah
10.
Benchmarking, 1 2
3 4 5
6 7
Penandaarasan
11.
others. (Please specify………………………………) 1 2
3 4 5
6 7
Lain-lain ( Sila nyatakan………………………………….)
2.1.5 Understanding
Strategic Issues that Influence the School
Performances
Memahami Isu Strategik yang Mempengaruhi Prestasi Sekolah
Memahami Isu Strategik yang Mempengaruhi Prestasi Sekolah
a. The rate of understanding of strategic issues that influence
the achievement of school vision and mission among school members is very high. 1 2 3 4 5 6 7
Kadar pemahaman isu-isu strategik yang mempengaruhi pencapaian visi dan
misi sekolah di kalangan anggota
sekolah adalah sangat tinggi.
b. The strategic issues were used to formulate the strategic goals
or strategic focus areas 1 2 3 4 5 6 7
Isu-isu strategik telah digunakan untuk merumuskan matlamat strategik atau bidang fokus strategik
c. There are no more than five key success factors or strategic
goals selected 1 2
3 4 5
6 7
Terdapat tidak lebih daripada lima faktor kejayaan utama atau
matlamat strategik yang dipilih
2.1.6 Establish Long Term Objectives and KPIs
Mewujudkan Objektif Jangka Panjang dan KPI (Petunjuk Prestasi Utama)
a.
My school established long term objectives (minimum 3 years) to achieve school vision and mission 1 2 3 4 5 6 7
Sekolah saya menetapkan objektif jangka panjang (minimum 3 tahun) untuk
mencapai visi dan misi sekolah
b.
Strategic objectives were map/link with mission and vision clearly
before translate into actions (strategic initiative) 1 2
3 4 5
6 7
Objektif strategik telah peta
/ link dengan misi dan visi jelas sebelum diterjemahkan ke dalam tindakan (inisiatif strategik)
c. The
key performance indicators (KPIs) and development of performances target were
established that also used to monitored and evaluated the achievement of
objectives. 1 2 3 4 5 6 7
Petunjuk prestasi utama (KPI)
dan pembangunan sasaran persembahan telah ditubuhkan yang turut digunakan untuk dipantau dan dinilai pencapaian objektif
d. The Metrics (KPI) and performance targets
are linked back to overall strategic objectives, mission and vision 1
2 3 4
5 6 7
Pengukuran Metrik (KPI) dan sasaran prestasi dikaitkan dengan pencapaian objektif, misi dan
visi
2.1.7 Generate Strategies and Action Plan
a. The strategy or initiative development process
is discussed coherently, objectivesly and openly disseminated 1 2
3 4 5
6 7
Proses pembangunan
strategi atau inisiatif dibincangkan
logik, objektif dan disebarkan secara terbuka
b. All teachers know and involved in
developing our school strategy, how it’s to be executed and how their
day-to-day work contributes to school performances 1 2 3
4 5 6 7
Semua guru tahu dan terlibat dalam membangunkan
strategi sekolah kami, bagaimana
ia akan dilaksanakan dan bagaimana kerja seharian
mereka menyumbang kepada peningkatan
prestasi sekolah
c. Goals, objectives and strategies are
cascaded down throughout all units and levels of the school. 1
2 3 4
5 6 7
Matlamat, objektif dan strategi disebarkan
ke seluruh peringkat sekolah
d. All strategies are translated into a set
of action plan with clear responsibility person, time for implementation
and key performance indicators (KPI) to
each activities or project to track the
success 1
2 3 4
5 6 7
Semua strategi
diterjemahkan ke satu
pelan tindakan dengan menyatakan tindakan/projek, individu
yang tanggungjawab, masa untuk pelaksanaan
dan petunjuk prestasi utama (KPI)
untuk setiap aktiviti atau projek untuk menjejaki
kejayaan
e. Action plans are communicated and deployed through the school
to the all appropriate personnel to implement it 1
2 3 4
5 6 7
Pelan tindakan disampaikan dan ditugaskan kepada semua kakitangan yang sesuai untuk melaksanakannya
f.
The budgeting and human resource planning processes are
linked to the overall planning process. 1 2
3 4 5
6 7
Pelan
belanjawan dan perancangan pembangunan sumber manusia dikaitkan
dengan keseluruhan proses perancangan
2.2.1 Strategic Plan Document
Please
rate your school strategic plan document through the following evaluation
criteria:
Sila nilai dokumen pelan strategik sekolah anda melalui kriteria
penilaian yang berikut:
a. Formality:
My school strategic plan is formally
documented (including all parts of a strategic plan document) 1 2
3 4 5
6 7
Formaliti: pelan strategik sekolah
saya secara rasmi didokumenkan (termasuk semua
bahagian dokumen pelan strategik)
b. Clarify: The strategic
objectives and strategies in the strategic plan are clearly stated 1 2
3 4 5
6 7
Kejelasan: objektif strategik
dan strategi dalam pelan strategik dinyatakan dengan jelas
c. Measurability: The
strategic objectives are measurable (having KPI) and can also monitored and
evaluated 1 2
3 4 5
6 7
Pengukuran:
objektif strategik boleh
diukur (mempunyai KPI) dan juga boleh dipantau dan dinilai
d. Objectivity: The
desired outcomes are clearly and understood as stated in statement of strategic
objectives 1 2
3 4 5
6 7
Objektiviti: Hasil yang diingini
adalah jelas dan
difahami seperti yang dinyatakan di dalam penyata objektif strategik
e. Coverage: The
strategic objectives in the strategic plan cover all the critical factors
identified in the analysis phase 1 2
3 4 5
6 7
Liputan: objektif strategik dalam pelan strategik merangkumi semua faktor-faktor kritikal
yang dikenal pasti dalam fasa analisis
f. Openness: The
strategies in my school strategic plan are openly disseminated and not hidden 1 2
3 4 5
6 7
Keterbukaan: strategi dalam pelan strategik
sekolah saya secara
terbuka disebarkan dan tidak tersembunyi
g. Consistency vs
flexibility: In my school, strategic consistency is more important than
strategic flexibility 1 2
3 4 5
6 7
Ketekalan vs fleksibiliti: Di sekolah saya, konsisten strategik adalah lebih penting
daripada fleksibiliti strategik
No comments:
Post a Comment